This is default featured post 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

21 Mayıs 2012 Pazartesi

JAN29

continue reading

Muhteşem Yüzyıl'dan sonra muhteşem sergi

JAN29



Osmanlı tarihinin ezgilerini taşıyan had-varak sanatı eserleri Büyükçekmece İbrahim Çallı Sanat Merkezi'nde sergilenmeye başladı.

Melda Çıkanlar yönetimindeki Büyükçekmece sakinlerinin meydana getirdiği ürünler 11 Nisan'a kadar sergilenmeye devam edecek.

Osmanlı süsleme sanatını had çizgilerinin güzellikleriyle besleyen ve slikon, varak ile savoroski taşlar kullanarak muhteşem eserler meydana getirenler ziyaretçileri büyülediler.

ÜNER: "ESERLER HARİKA"
Büyükçekmece Belediyesi Başkan Yardımcısı Bayram Ali Üner, sergiden etkilendiğini belirterek şunları söyledi:

"Eserler harika Osmanlı süsleme sanatı, varak sanatı ve had çizgileriyle çok güzel işlenmiş. Ben Melda Hanım ve öğrencilerini kutluyorum. Öğrenciler amatör olarak başlamışlar bu işe ama şöyle bir baktığınızda profesyonel insanların eserleri gibi. Sanki yıllardır bu işle uğraşan insanların ürünleri gibi görünüyorlar. Bütün bu çalışmaları ve yeni yapılacak eserleri bizim tarihi kervansarayımız var oranın ambiansına daha uygun olacak şekilde bütün çalışmaları orada da sergileyeceğiz. Festivalde de sergilersek bunları binlerce turistin, 40 değişik ülkeden gelen yabancı misafirlerimizin görmesini de sağlamış oluruz. O ülkelerden heykeltraşlar geliyor, el sanatları ile ilgilenen isimler geliyor. Osmanlı süsleme sanatı, varak sanatı, had çizgileriyle işlenen bu güzel eserleri tüm dünyaya duyurmaya başlarız"

ÖĞRETMEN ÇIKANLAR: "KÜÇÜCÜK BİR SLİKON TÜPÜNDEN BU ESERLER MEYDANA GELİYOR AMA ÇOK BÜYÜK BİR SABIRLA"
Öğretmen Melda Çıkanlar ise en mutlu kişilerin başında geliyordu. Melda öğretmen bu işin çok büyük sabır gerektirdiğinin altını çizerek şunları anlattı:

"Şu kadar küçücük bir tüp diyebilirim, slikon cinsi bir malzeme ve bir bobin varak. Bütün bu eserler o küçücük tüpün içinde çıkıyor.Slikon ile yazılarımız yazılıyor, kuruduktan sonra varaklanıyor ama çok büyük sabır isteyen bir iş. Harflerin cinsine göre bazen bir gün de bekleniyor, bazen bir hafta da beklememiz gerekiyor. Onun için bütün talebelerime ilk geldikleri zaman şunu sordum: "sabırlı mısın ?

İşin sırrı sabırdı.

Çok emek isteyen bir uğraş ama küçük parçalarla teknikler öğreniliyor. Teknikler geliştikçe masraf da artıyor, ürünler de büyüyüp kaliteleşiyor.

Bu öyle bir sanat ki, öyle bir güzellik ki, hiç kimseyi frenleyemiyorum. Bir başladılar mı uçuyorlar. Küçük başlıyorlar ama hemen büyük bir eser meydana getirmek için uğraşıyorlar. Bu hazı aldıklarında önlerine geçemiyorsunuz."

Osmanlı tarihinin ezgilerini taşıyan had-varak sanatı eserleri Büyükçekmece İbrahim Çallı Sanat Merkezi'nde 11 Nisan'a kadar sergilenmeye devam edecek.

continue reading

ALTIN VARAK

JAN29

Altın Varak, Osmanlı döneminden beri kullanılan dekorasyon, restorasyon ve geleneksel süsleme sanatları olan hat ve tezhip malzemesidir. Varak Osmanlıca bir kelime olup, "yaprak" anlamına gelmektedir. Mobilyaların ve aksesuarların en gösterişli detaylarından olan altın varak eskiden altının ceylan derisinin arasında çekiçle dövülerek ezilmesiyle meydana getirilirdi. Bu dövme ve inceltme işine varakçılık denilirdi. Günümüzde bu işlemler saf altının dev silindirler arasında ezilerek inceltilip yaprak haline getirilmesi suretiyle yapılmaktadır. 8000 adet altın varak üst üste konulduğunda 1 cm. kalınlığa ancak ulaşır.

Varaklı bir antika varak aşamasına gelmek için 17 kez elden geçer. Öncelikle antika kazınarak temizlenir, tamirat yerleri eğer oymaları dökük ise kalıp alınarak onarılır. Çatlak bir yer varsa macunlanan malzemenin varak olacak yerleri özel bir karışımla astarlanır. Yüzeyin pürüzsüz olması için önce kalın sonra ise ince şekilde zımparalama işlemi yapılır. Daha sonraki aşamada kilermeni veya lambez denilen kırmızı renkli ( beyaz altın için siyah renkli ) bir karışım, mazgala yapılacak olan ( 24 ayar ) yerlere sürülür ve altın varaklar sakal fırça yardımıyla yapıştırılır. Bir gün kuruduktan sonra "mazgala" denilen aletle altın ezilerek belirgin bir parlaklığa ulaşılır. Mazgala yapılmayan yerlere ise "mixiyon" denilen varak yapıştırıcısı bir fırça yardımıyla sürülür. Bir müddet kuruduktan sonra varak yüzeye yapıştırılır. Son olarak vernik sürülerek ve patine yapılarak işlem tamamlanır

Altın Varak ve Teknikleri
Altın şeridin ince tirşe ( parşömen )'ler ve sığırın kör bağırsağından elde edilen zarlar arasında dövülerek şeffaf yapraklar haline getirilmesine altın varak denir. Altın varakta 1 defter 25 yapraktan oluşmaktadır. Altınlar bu yapraklar içerisine yerleştirilmiştir. Çok hafif olduğundan her hangi bir darbe veya rüzgârda altınlar dağılabilir. Ancak son yıllarda kolaylık açısından transfer (kâğıda yapışık altın) tekniği ile de defter üretilmektedir. İmitasyon altın ise 16x16 cm ebadında 1000'lik kutulardadır. Yüksek ayar altına göre kalitesiz ve kalın bir malzemedir. Varlık ve kudret işareti olan altın, ilk çağlardan başlayarak kültürler arası sanatlar etkileşimler bizim tarihimizde de yerini almıştır. Osmanlılarda altın güneşi simgelediği eski örneklerden anlaşılmaktadır. Altın varak teknikleri;

1) Ezme usulü
Ezme işlemi geniş bir kap ortasına Arap zamkı damlatılarak başlar. Önce sağ elimizin beş parmağı zamka dokundurulup altın varak defterin içinden alınarak kabın içine koyulur ve elimizin işaret ile orta parmağımızın ön uç kısımları ile ezilmeye başlanır. Defterdeki yaprak altınlar bittikten sonra en az 1 veya 2 saat saf su eklenerek ezilmeye devam edilir. Altının ezilip ezilmediğini anlamak için 1-2 damla su atılıp akıcılığı kontrol edilir, eğer küçük altın tanecikleri kalmış ise ezmeye bir süre daha devam edilir. Ezme işlemi bittikten sonra altın kap içinde saf su ile yıkanır. Beklemeye alınan altın, ortalama 10-12 saat bekletildikten sonra 2. defa yıkanıp tekrar beklemeye alınır. Dibe çöken altının üzerindeki su kap ani bir hareketle ters çevrilir ve altın kurutulup hazır hale getirilir.
2) Yumurta akı ile yapıştırma
Bu teknik kapalı ortamda dış etkenlerden arındırılmış malzemeler üzerinde uygulanmalıdır. Çünkü yumurta akı hava şartlarından çabuk etkilenerek altın zeminden kolayca ayrılabilir.

3) Killi varak ile yapıştırma
Parlak ve mat yüzeyler için kullanılan en eski ve en kullanışlı tekniktir. Altının mazgala veya mühre (akik taşı ) ile parlatılıp en iyi sonuç veren yöntemidir. Kil, zeminde hem dolgu hem de parlatılma aşamalarına kolaylık kazandıran malzemedir.
4) Miksiyon ile yapıştırma
Fransa'dan ithal edilen "charbonnel mixon o dorer lefranc" adında malzeme kullanılmaktadır. İçerisine kullanılan yüzeylerde zemine nüfus ettiğini görebilmek için kimyasal ham maddeli altın sarısı katılmaktadır. Ancak bu maddenin mixon içine katılma oranı tesbiti önemlidir. Aksi takdirde mixonun yapıştırıcı özelliği kaybolabilir. Bu malzemeye alternatif olarak sadece ahşap ve kâğıt üzerine iyi netice veren süt kıvamında olan süt mixon kullanılabilir. Ancak kuruma süresi kısa olduğu için hızlı hareket edilerek altın yapıştırılmalıdır. Bütün bu işlemlerden sonra altın üzerine pamuk (avuç içine yuvarlatılmalı ) ile tampon yapılarak zemine altının nüfuz edilmesi sağlanmaktadır. Daha sonra sakal fırçası tabir edilen yumuşak uçlu fırça ile hafifçe dairesel hareketlerle temizlik işlemi yapılmalıdır. Eğer altın üzerinde nemlilik var ise pamuk ve fırça temizliği için bir süre kontrol edilerek beklenilmelidir.

continue reading

osmanlı armaları

JAN29

VARAKLI OSMANLI ARMASI DİJİTAL MANZARA RESMİ ALTIGEN OSMANLI ARMASI BESLEME AĞAÇ İŞLEME BAKIR DÖVME ALLAH (C.C.)
BAKIR DÖVME HÜVEHÜVE BAKIR DÖVME KALİME-İ TEVHİD BAKIR DÖVME BESMELE BAKIR DÖVME ALLAHU EKBER AĞAÇ İŞLEME SAATLİ OSMANLI ARMASI ALTIN
AĞAÇ İŞLEME SAATLİ OSMANLI ARMASI GÜMÜŞ AĞAÇ İŞLEME ESMA'ÜL HÜSNA OSMANLI ARMASI DERİ ALTIN OSMANLI ARMASI DERİ GÜMÜŞ ESMA'ÜL HÜSNA ALTIN VARAKLI
 
AYETEL KÜRSİ HOLOGRAMLI GÜMÜŞ VARAK ESKİTME ALTIN VARAK VARAKLI OSMANLI ARMASI

continue reading

osmanlının altın varak arması deniz müzesinde

JAN29


Osmanli Donanmasinda kullanilan ahsap eserlerden olusan, "Osmanli Bahriyesinde Ahsap Sanati" isimli sergi, 7 Ekim'de Istanbul Deniz Müzesi'nde açilacak.

Serginin tanitimi amaciyla düzenlenen basin toplantisinda konusan Müze Komutani Albay Ali Riza Isipek (fotografta), 18 adet arma, 5 adet gemi bas figürü, 22 adet tugra, 28 adet gemi isim levhasi ve 33 adet çesitli süslemelerden mürettep serginin, 7 Temmuz 2010 tarihine kadar gezilebilecegini söyledi.

Isipek, bu eserler arasinda yer alan Orhaniye Firkateyni'nin bas armasinin, dünyada müzelerde bulunan en büyük ahsap oyma arma özelligi tasidigini kaydederek, armanin 14 metre 50 santimetre uzunlugunda oldugunu ve 24 ayar altin varak ile kapli bulundugunu anlati.

Aziziye Firkateynine ait 8 metre boyundaki armanin da sergide yer aldigini ifade eden Isipek, Osmanli bahriyesindeki ahsap sanati hakkinda da bilgi verdi.

Isipek, eserler arasinda bulunan ve Atatürk'ün de bir süre kullandigi Ertugrul Yati'nin süslemelerine de isaret ederek, ayrica padisahlarin kullandigi saltanat kayiklarina ait süslemelerin de sergi de yer aldigini belirtti.

Sergiyi de gezdiren Isipek, eserlerin 2 yillik bir restorasyonun ardindan sergiye hazirlandigini, müzenin de Pazartesi-Sali günleri disinda vatandasin ziyaretine açik oldugunu dile getirdi.
http://http://img12.imageshack.us/img12/3144/6361323.jpg

continue reading

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More